Toplumlar sürekli olarak gelişmekte ve değişmektedir. Bilgi patlaması biçiminde ilerleyen bilim ve teknolojiye bağlı olarak gelişip endüstrileştikçe karmaşıklaşan toplumlar aynı zamanda artan problemler yığını olmaktadır. Bu yüzden çağdaş toplumun üyesi olan insanlar “Kendini arayan insanlar” durumuna düşmüşlerdir. Bireyin kendi hayatını planlaması, önüne çıkan çeşitli yollardan birini seçmesi, kendisi ile ilgili kişisel işlerinde kendi kendini yönetmesi, kısaca kendini gerçekleştirmesi, demokratik düzenin ve özgürlük içinde yaşamanın temelini oluşturduğundan bireye bu imkanların verilmesi gerekmektedir. Gençleri hayata en iyi şekilde hazırlayabilmek için okullarda rehberlik hizmetlerine yer verilmesi bugün vazgeçilmez bir zorunluluk olarak görülmektedir.

PSİKOLOJİK DANIŞMA NEDİR?

Psikolojik danışma, bireyin kendini anlaması, farkındalık kazanması, problemlerini tanımlaması ve çözüm yolları üretmesi, kararlar alması, çevresiyle uyumlu ve sağlıklı iletişim halinde olması kendini
geliştirmesi için  uzman kişiler tarafından profesyonel bir yardım sürecidir.
Okul psikolojik danışmanlığı; eğitim kurumlarında ( okul, kolej, kurs vb.) yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik uzmanlık alanıdır. Öğrencilerin eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal gelişim alanlarına yönelik farkındalık kazandırma, gelişimlerini destekleme, problem çözme becerileri kazandırma, uyum sorunlarıyla baş etme gibi alanlarda psikolojik danışma alanıdır.

REHBERLİK NEDİR ?

Rehberlik ise, bireyin en verimli bir şekilde gelişmesi ve tatminkâr uyumlar sağlamasında gerekli olan seçmeleri (tercihleri), yorumları, plânlanları yapmasına ve kararları vermesine yarayacak bilgi ve becerileri kazanması ve ulaştığı bu seçme ve kararları uygulaması için kişiye yapılan sistemli ve
profesyonel (uzmansal) yardımdır.

PEKİ, REHBERLİK NE DEĞİLDİR ?

  • Rehberlik çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.
  • Rehberlik öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.
  • Rehberlik öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.
  • Rehberlik öğrencilere test uygulamak, anket yapmak, fiş doldurmak dosya tutmak gibi rutin işler değildir.
  • Rehberlik okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.
  • Rehberlik idarenin istek ve arzularını öğrencilere empoze etmek, öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık etmek işi değildir.
  • Rehberlik öğrencilerin devamsızlıklarını incelemek, karne yazmak sekreterlik yapmak değildir.
  • Rehberlik öğrenciyle ahbaplık etmek, sohbet yapmak, dertleşmek değildir.
  • Rehberlik bilgi vermek, ikna etmek inandırarak ve önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK HİZMETİNİN İLKELERİ

  • Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir: Rehberlik, bireye seçme özgürlüğü tanıyan çevrelerde var olabilir. Rehberliğin görevi bireyin bu özgürlüğünü kullanabilmesi için seçenekleri algılayabilmesine ve doğru tercihler yapmasına yardımcı olmaya çalışmaktır.
  • İnsan saygıya değer bir varlıktır: Saygı bir başkasını değerli bir varlık olarak algılamak, onun ihtiyaçlarına karşı duyarlı olmak demektir.
  • Rehberlik hizmetlerinden yararlanmak isteğe bağlıdır Gönüllülük) Rehberlik hizmetleri, birinci derecede bireyi hedef alır..
  • Rehberlik hayat boyu yararlanılabilecek bir hizmettir..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde gizlilik esastır: Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin verilişi sırasında danışmanın mahremiyetine saygı duyulmalı, onun sırlarını saklamaya özen gösterilmelidir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ilgililerin işbirliği ile yürütülmelidir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri tüm öğrencilere açık bir hizmettir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireysel farklılıklara saygı esastır.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri hem bireye hem de topluma karşı sorumludur.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır: Eğitim sürecinde diğer fonksiyonlarla rehberlik, ahenk içinde yürütülmelidir. Rehberlik eğitimden ayrı ama eğitim için yürütülen bir hizmet olarak anlaşılmalıdır.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kantar Programı Tır Kantarı